Warmly Welcome Everyone!

A Warm Welcome to Everyone! All of you are cordially invited to come and visit my blog-spot at http://monbuddhistandworldwide.blogspot.com. I look forward to your comments and hope that you can give me some heart-warming advice. May you all be well and happy! Thanks a million. Nai-Pune

Tuesday, May 29, 2012


                              တန္ခိုး 'ဣဒၶိ' ဆယ္ပါး အက်ယ္ျပျခင္း
၁ဝ။ အဘယ္သည္ အဓိ႒ာန္တန္ခိုးနည္း။ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ မ်ားေသာအျပား ရွိေသာ တန္ခိုးအစုကို ျပီးေစ၏။ တစ္ဦးတည္းျဖစ္လ်က္လည္း အမ်ားအျပားျဖစ္၏။ အမ်ားအျပားျဖစ္ လ်က္လည္း တစ္ဦးတည္းျဖစ္၏။ ကိုယ္ထင္ရွားျဖစ္ေစ၏။ ကိုယ္ေပ်ာက္ေစ၏။ နံရံတစ္ဖက္၊ တံတိုင္း တစ္ဖက္၊ ေတာင္တစ္ဖက္သို႔ မထိမၿငိဘဲ ေကာင္းကင္၌ကဲ့သို႔ သြား၏။ ေျမ၌လည္း ငုပ္ျခင္း၊ ေပၚျခင္းကို ေရ၌ကဲ့သို႔ ျပဳ၏။ ေရ၌လည္း မကြဲေစဘဲ ေျမ၌ကဲ့သို႔ သြား၏။ ေကာင္းကင္၌လည္း ထက္ဝယ္ဖြဲ႕ေခြလ်က္ အေတာင္ရွိေသာ ငွက္ကဲ့သို႔ သြား၏။ ဤသို႔တန္ခိုးႀကီးကုန္ေသာ၊ ဤသို႔အာႏုေဘာ္ႀကီးကုန္ေသာ ဤ လေနတို႔ကို လက္ျဖင့္ သံုးသပ္၏။ ဆုပ္ကိုင္၏။ ျဗဟၼာ့ျပည္တိုင္ေအာင္လည္း ကိုယ္ျဖင့္ (မိမိ) အလို အတိုင္းျဖစ္ေစ၏။
ဤ၌ဟူသည္ ဤဒိ႒ိ၌၊ ဤႏွစ္သက္ျခင္း၌၊ ဤအလို၌၊ ဤယူစြဲျခင္း၌၊ ဤတရား၌၊ ဤဝိနည္း၌။ ဤတရားဝိနည္း၌၊ ဤစကားေတာ္၌၊ ဤျမတ္ေသာ အက်င့္၌၊ ဤျမတ္စြာဘုရားသာသနာ၌။ ထို႔ေၾကာင့္ ''ဤ၌''ဟု ဆိုအပ္၏။ ရဟန္းဟူသည္ ကလ်ာဏပုထုဇဥ္ ရဟန္းသည္လည္းေကာင္း၊ ေသကၡရဟန္းသည္ လည္းေကာင္း၊ မပ်က္ေသာသေဘာရွိေသာ ရဟႏၲာသည္လည္းေကာင္း ျဖစ္၏။ မ်ားေသာ အျပားရွိ ေသာ တန္ခိုးအစုကို ျပီးေစ၏ဟူသည္ အထူးထူးအျပားျပားရွိေသာ တန္ခိုးအစုကို ၿပီးေစ၏။ တစ္ဦးတည္း ျဖစ္လ်က္လည္း အမ်ားအျပား ျဖစ္၏ဟူသည္ ျပကေတ့အားျဖင့္ တစ္ဦးတည္းသည္ အမ်ားကို ဆင္ျခင္၏။ အရာကိုလည္းေကာင္း၊ အေထာင္ကိုလည္းေကာင္း၊ အသိန္းကိုလည္းေကာင္း ဆင္ျခင္၏။ ဆင္ျခင္ၿပီး ဉာဏ္ျဖင့္ ''အမ်ားျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏။ အမ်ားျဖစ္၏။ အသွ်င္စူဠပႏၴကသည္ တစ္ဦးတည္း ျဖစ္ လ်က္လည္း အမ်ားအျပားျဖစ္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ တစ္ဦးတည္း ျဖစ္လ်က္လည္း အမ်ားအျပား ျဖစ္၏။ အမ်ားအျပား ျဖစ္လ်က္ လည္း တစ္ဦးတည္း ျဖစ္၏ဟူသည္ ျပကေတ့အားျဖင့္ အမ်ားသည္ တစ္ဦးတည္းကို ဆင္ျခင္၏။ ဆင္ျခင္ၿပီး၍ ဉာဏ္ျဖင့္ ''တစ္ဦးတည္းျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏။ တစ္ဦးတည္းျဖစ္၏။ အသွ်င္စူဠပႏၴက သည္ အမ်ားအျပား ျဖစ္လ်က္လည္း တစ္ဦးတည္းျဖစ္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္ သည္ အမ်ားအျပားျဖစ္လ်က္လည္း တစ္ဦးတည္း ျဖစ္၏။
၁၁။ ကိုယ္ထင္ရွား ျဖစ္ေစ၏ဟူသည္ တစ္စုံတစ္ခုျဖင့္ မပိတ္ဆီးမဖုံးလႊမ္းဘဲ ဖြင့္လွစ္ထင္ရွားျခင္း ျဖစ္၏။ ကိုယ္ေပ်ာက္ေစ၏ဟူသည္ တစ္စုံတစ္ခုျဖင့္ ပိတ္ဆီးဖုံးလႊမ္းလ်က္ ပိတ္ဆို႔ေမွာက္ထားျခင္း ျဖစ္၏။ နံရံတစ္ဖက္၊ တံတိုင္းတစ္ဖက္၊ ေတာင္တစ္ဖက္သို႔ မထိမၿငိဘဲ ေကာင္းကင္၌ ကဲ့သို႔ သြား၏့ဟူသည္ ျပကေတ့အားျဖင့္ အာကာသကသိုဏ္း၌ သမာပတ္ကို ရရွိသူ ျဖစ္၏။ နံရံတစ္ဖက္၊ တံတိုင္း တစ္ဖက္၊ ေတာင္တစ္ဖက္ကို ဆင္ျခင္၏။ ဆင္ျခင္ၿပီး ဉာဏ္ျဖင့္ ''ေကာင္းကင္ ျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏။ ေကာင္းကင္ျဖစ္၏။ နံရံတစ္ဖက္၊ တံတိုင္းတစ္ဖက္၊ ေတာင္တစ္ဖက္သို႔ မထိမၿငိဘဲ သြား၏။ ဥပမာအားျဖင့္, ျပကေတ့အားျဖင့္ တန္ခိုးမရွိကုန္ေသာ လူတို႔သည္ တစ္စုံတစ္ခုျဖင့္ မပိတ္ဆီး မကာရံရာ၌ မထိမၿငိဘဲ သြားကုန္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ နံရံ တစ္ဖက္၊ တံတိုင္းတစ္ဖက္၊ ေတာင္တစ္ဖက္သို႔ မထိမၿငိဘဲ ေကာင္းကင္၌ကဲ့သို႔ သြား၏။
ေျမ၌လည္း ငုပ္ျခင္း၊ ေပၚျခင္းကို ေရ၌ကဲ့သို႔ျပဳ ၍ဟူသည္ ျပကေတ့အားျဖင့္ (ေရ) အာေပါ ကသိုဏ္း၌ သမာပတ္ကို ရရွိသူျဖစ္၏။ ေျမကိုဆင္ျခင္၏။ ဆင္ျခင္ၿပီး၍ ဉာဏ္ျဖင့္ ''ေရျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏၊ ေရျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ေျမ၌ ငုပ္ျခင္း၊ ေပၚျခင္းကို ျပဳ၏။ ဥပမာအားျဖင့္, ျပကေတ့အာ၊ ျဖင့္ တန္ခိုးမရွိကုန္ေသာ လူတို႔သည္ ေရ၌ ငုပ္ျခင္း၊ ေပၚျခင္းကို ျပဳကုန္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ေျမ၌ ငုပ္ျခင္း ေပၚျခင္းကို ေရ၌ကဲ့သို႔ ျပဳ၏။
ေရ၌လည္း မကဲြေစဘဲ ေျမ၌ကဲ့သို႔သြား၏ဟူသည္ ျပကေတ့အားျဖင့္ (ေျမ) ပထဝီကသိုဏ္း၌ သမာပတ္ကို ရရွိသူျဖစ္၏။ ေရကို ဆင္ျခင္၏၊ ဆင္ျခင္ၿပီး ဉာဏ္ျဖင့္ ''ေျမျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏။ ေျမ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ မကဲြေစဘဲ ေရ၌သြား၏။ ဥပမာအားျဖင့္, ျပကေတ့အားျဖင့္ တန္ခိုးမရွိကုန္ေသာ လူ တို႔သည္ မကြဲေစဘဲ ေျမ၌ သြားကုန္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္ သည္ ေရ၌ မကဲြေစဘဲ ေျမ၌ ကဲ့သို႔သြား၏။
ေကာင္းကင္၌လည္းထက္ဝယ္ဖဲြ႕ေခြလ်က္ အေတာင္ရွိေသာငွက္ကဲ့သို႔ စႀကႍသြား၏ဟူသည္ ျပကေတ့အားျဖင့္ (ေျမ) ပထဝီကသိုဏ္း၌ သမာပတ္ကို ရရွိသူျဖစ္၏။ ေကာင္းကင္ကို ဆင္ျခင္၏။ ဆင္ျခင္ၿပီး ဉာဏ္ျဖင့္ ''ေျမျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏။ ေျမျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ေရးျခစ္မထင္ေသာ (အာကာသ) ေကာင္းကင္၌ စႀကႍလည္း သြား၏။ ရပ္လည္း ရပ္၏။ ထိုင္လည္း ထိုင္၏။ အိပ္ျခင္းကို လည္း ျပဳ၏။ ဥပမာအားျဖင့္, ျပကေတ့အားျဖင့္ တန္ခိုးမရွိကုန္ေသာ လူတို႔သည္ ေျမ၌ စႀကႍလည္း သြားကုန္သကဲ့သို႔၊ ရပ္လည္း ရပ္ကုန္သကဲ့သို႔၊ ထိုင္လည္း ထိုင္ကုန္သကဲ့သို႔၊ အိပ္ျခင္းကိုလည္း ျပဳကုန္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ေရးျခစ္မထင္ေသာ (အာကာသ) ေကာင္းကင္၌ အေတာင္ရွိေသာ ငွက္ကဲ့သို႔ စႀကႍလည္း သြား၏၊ ရပ္လည္း ရပ္၏။ ထိုင္ လည္း ထိုင္၏။ အိပ္ျခင္းကိုလည္း ျပဳ၏။
၁၂။ ဤသို႔ တန္ခိုးႀကီးကုန္ေသာ၊ ဤသို႔ အာႏုေဘာ္ႀကီးကုန္ေသာ ဤလေန တို႔ကို လည္း လက္ျဖင့္ သုံးသပ္၏။ ဆုပ္ကိုင္၏ဟူသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ စိတ္ အစိုးရျခင္း သို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ထိုင္လ်က္လည္းေကာင္း၊ အိပ္လ်က္လည္းေကာင္း လေနတို႔ကို ဆင္ျခင္၏။ ဆင္ျခင္၍ ဉာဏ္ျဖင့္ (လက္လွမ္းမီ) ''ဟတၳပါသ္၌ ျဖစ္ေစ''ဟု အဓိ႒ာန္၏။ ဟတၳပါသ္၌ ျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ထိုင္လ်က္လည္းေကာင္း၊ အိပ္လ်က္ လည္းေကာင္း လေနတို႔ကို လက္ျဖင့္ သုံးသပ္၏။ ဆုပ္ကိုင္၏။ ထက္ဝန္းက်င္ ပြတ္သပ္၏။ ဥပမာအားျဖင့္ ျပကေတ့အားျဖင့္ တန္ခိုးမရွိကုန္ေသာ လူတို႔သည္ ဟတၳပါသ္ ၌ တစ္စုံတစ္ခုေသာ႐ုပ္ကိုပင္ သုံးသပ္ကုန္သကဲ့သို႔၊ ဆုပ္ကိုင္ကုန္သကဲ့သို႔၊ ထက္ဝန္းက်င္ ပြတ္သပ္ ကုန္သကဲ့သို႔ ဤအတူပင္ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ထိုင္လ်က္လည္းေကာင္း၊ အိပ္လ်က္လည္းေကာင္း လေနတို႔ကို လက္ျဖင့္ သုံးသပ္၏။ ဆုပ္ကိုင္၏။ ထက္ဝန္းက်င္ ပြတ္သပ္၏။
ျဗဟၼျပည္တိုင္ေအာင္လည္း ကိုယ္ျဖင့္ (မိမိ) အလိုအတိုင္းျဖစ္ေစ၏ဟူသည္ အကယ္၍ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ျဗဟၼေလာကသို႔ သြားရန္ အလိုရွိသည္ ျဖစ္အံ့။ အေဝးသည္လည္း ''အနီးျဖစ္ေစ''ဟု အနီး၌ အဓိ႒ာန္၏။ အနီးျဖစ္၏။ အနီးသည္လည္း့''အေဝးျဖစ္ေစ''ဟု အေဝး ၌ အဓိ႒ာန္၏။ အေဝးျဖစ္၏။ အမ်ားသည္လည္း ''အနည္းျဖစ္ေစ''ဟု အနည္းကို အဓိ႒ာန္၏။ အနည္း ျဖစ္၏။ အနည္းသည္လည္း ''အမ်ားျဖစ္ေစ''ဟု အမ်ားကို အဓိ႒ာန္၏။ အမ်ားျဖစ္၏။ ဒိဗၺစကၡဳျဖင့္ ထိုျဗဟၼာ၏ ႐ုပ္အဆင္းကို ျမင္၏။ ဒိဗၺေသာတဓာတ္ျဖင့္ ထိုျဗဟၼာ၏ အသံကို ၾကား၏။ ေစေတာပရိယ ဉာဏ္ျဖင့္ ထိုျဗဟၼာ၏ စိတ္ကို ခဲြျခား၍ သိ၏။ အကယ္၍ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္ သည္ ထင္ျမင္ေသာကိုယ္ျဖင့္ ျဗဟၼေလာကသို႔သြားရန္ အလိုရွိသည္ျဖစ္အံ့။ ကိုယ္အစြမ္းျဖင့္ စိတ္ကို ၫြတ္ေစ၏။ ကိုယ္အစြမ္းျဖင့္ စိတ္ကို အဓိ႒ာန္၏။ ကိုယ္အစြမ္းျဖင့္ စိတ္ကို ၫြတ္ေစ၍ ကိုယ္အစြမ္းျဖင့္ စိတ္ကို အဓိ႒ာန္ၿပီး၍ သုခသညာသို႔လည္းေကာင္း၊ လဟုကသညာ သို႔လည္းေကာင္း သက္ကာ ကိုယ္ ထင္ရွားရွိသည္ျဖစ္၍ ျဗဟၼျပည္သို႔ သြား၏။ အကယ္၍ စိတ္အစိုးရျခင္းသို႔ေရာက္ေသာ ထိုတန္ခိုးရွင္ သည္ ကိုယ္မထင္ရွားဘဲ ျဗဟၼျပည္သို႔ သြားရန္ အလိုရွိသည္ျဖစ္အံ့။ စိတ္အစြမ္းအားျဖင့္ ကိုယ္ကို ၫြတ္ ေစ၏။ စိတ္အစြမ္းအားျဖင့္ ကိုယ္ကို အဓိ႒ာန္၏။ စိတ္အစြမ္းအားျဖင့္ ကိုယ္ကို ၫြတ္ေစ၍ စိတ္အစြမ္း အားျဖင့္ ကိုယ္ကို အဓိ႒ာန္ၿပီး၍ သုခသညာသို႔လည္းေကာင္း၊ လဟုကသညာသို႔လည္းေကာင္း သက္ကာ ကိုယ္မထင္ရွားဘဲ ျဗဟၼာ့ျပည္သို႔ သြား၏။ ထိုသူသည္ ထိုျဗဟၼာ့၏ ေရွ႕၌ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ အလုံးစုံေသာ အဂၤါႀကီးငယ္ရွိေသာ ဣေႁႏၵမယုတ္ေလ်ာ့ေသာ ႐ုပ္ကို ဖန္ဆင္း၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ စႀကႍသြား အံ့၊ နိမၼိတ႐ုပ္သည္လည္း ထို၌ စႀကႍသြား၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ရပ္အံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ ရပ္၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ထိုင္အံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ ထိုင္၏။ အကယ္၍ ထို တန္ခိုးရွင္သည္ အိပ္ျခင္းကို ျပဳအံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ အိပ္ျခင္းကို ျပဳ၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္ သည္ အခိုးလႊတ္အံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ အခိုးလႊတ္၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ အလွ်ံ လႊတ္အံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ အလွ်ံလႊတ္၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ တရားကို ေျပာေဟာအံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ တရားကို ေျပာေဟာ၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ျပႆနာကို ေမးအံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ ျပႆနာကို ေမး၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ျပႆနာကိုေမးေသာ္ ေျဖအံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ ျပႆနာကို ေမးေသာ္ ေျဖ၏။ အကယ္၍ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ထိုျဗဟၼာႏွင့္ အတူ ရပ္အံ့။ ေျပာအံ့။ ေဆြးေႏြးျခင္းသို႔ ေရာက္အံ့။ နိမၼိတသည္လည္း ထို၌ ထိုျဗဟၼာႏွင့္အတူ ရပ္၏။ ေျပာ၏။ ေဆြးေႏြးျခင္းသို႔ ေရာက္၏။ အၾကင္အၾကင္ အမႈကိုလွ်င္ ထိုတန္ခိုးရွင္သည္ ျပဳ၏။ ထိုထိုအမႈ ကိုပင္ ထိုနိမၼိတသည္ ျပဳ၏။ ဤကား အဓိ႒ာန္တန္ခိုးတည္း။ (၁)
၁၃။ အဘယ္သည္ ဖန္ဆင္းျခင္း တန္ခိုးနည္း။ (ကိေလသာ) ရန္သူကို သတ္တတ္ေသာ မေဖာက္ မျပန္ (တရားအားလုံးကို) အလိုလို ကိုယ္တိုင္ သိေတာ္မူေသာ သိခီျမတ္စြာဘုရား၏ အဘိဘူမည္ေသာ တပည့္ သာဝကသည္ ျဗဟၼေလာက၌ တည္လ်က္ ေလာကဓာတ္တစ္ေသာင္းကို အသံျဖင့္ သိေစ၏။ ထို သာဝကသည္ ကိုယ္ထင္ရွားရွိလ်က္ တရားေဟာ၏။ ကိုယ္မထင္ရွားဘဲလည္း တရားေဟာ၏။ ေအာက္ ထက္ဝက္ ကိုယ္ထင္ရွားလ်က္ အထက္ထက္ဝက္ ကိုယ္မထင္ရွားဘဲ တရားေဟာ၏။ အထက္ထက္ဝက္ ကိုယ္ထင္ရွားလ်က္ ေအာက္ထက္ဝက္ ကိုယ္မထင္ရွားဘဲ တရားေဟာ၏။ ထိုသာဝကသည္ ျပကေတ့ အသြင္ကို ပယ္စြန္႔၍ လုလင္ငယ္ အသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ နဂါးအသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ ဂဠဳန္အသြင္ကို လည္း ျပ၏။ ဘီလူးအသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ သိၾကားအသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ နတ္အသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ ျဗဟၼာအသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ သမုဒၵရာအသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ ေတာင္အသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ ေတာအသြင္ ကိုလည္း ျပ၏။ ျခေသၤ့အသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ က်ားအသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ သစ္အသြင္ကိုလည္း ျပ၏။ ဆင္ကိုလည္း ျပ၏။ ျမင္းကိုလည္း ျပ၏။ ရထားကိုလည္း ျပ၏။ ေျခသည္ကိုလည္း ျပ၏။ အမ်ိဳးမ်ဳိး ေသာ စစ္သည္အေပါင္းကိုလည္း ျပ၏။ ဤကား ဖန္ဆင္းျခင္းတန္ခိုးတည္း။ (၂)
၁၄။ အဘယ္သည္ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ တန္ခိုးနည္း။ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ဤကိုယ္မွ့တစ္ပါးေသာ စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ အလုံးစုံအဂၤါႀကီးငယ္ရွိေသာ ဣေႁႏၵမယုတ္ေလ်ာ့ေသာ ႐ုပ္ကို ဖန္ဆင္း၏။ ဥပမာအားျဖင့္ ေယာက္်ားသည္ ျဖဴဆံျမက္မွ ျဖဴဆံေညႇာက္ကိုႏုတ္ရာ၏။ ထိုသူအား ''ဤကား ျဖဴဆံ ျမက္တည္း။ ဤကား ျဖဴဆံေညႇာက္တည္း။ ျဖဴဆံျမက္သည္ တစ္ပါးတျခားတည္း။ ျဖဴဆံေညႇာက္သည္ တစ္ပါးတျခားတည္း။ ျဖဴဆံျမက္မွသာလွ်င္ ျဖဴဆံေညႇာက္ကိုႏုတ္၏''ဟု ဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏။ ဥပမာ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေယာက္်ားသည္ သန္လ်က္ကို အအိမ္မွႏုတ္ရာ၏။ ထိုသူအား ''ဤကား သန္လ်က္တည္း။ ဤကား အအိမ္တည္း။ သန္လ်က္သည္ တစ္ပါးတျခားတည္း။ အအိမ္သည္ တစ္ပါးတျခားတည္း။ အအိမ္မွသာလွ်င္ သန္လ်က္ကိုႏုတ္၏''ဟု ဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏။ ဥပမာ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေယာက္်ားသည္ ေႁမြကို အေရေဟာင္းအိမ္မွ ထုတ္ရာ၏။ ထိုသူအား ''ဤကား ေႁမြတည္း။ ဤကား အေရေဟာင္းတည္း။ ေႁမြသည္ တစ္ပါးတျခားတည္း။ အေရေဟာင္းသည္ တစ္ပါးတျခားတည္း။ အေရ ေဟာင္းမွသာလွ်င္ ေႁမြကို ထုတ္၏''ဟု ဤသို႔ အၾကံျဖစ္ရာ၏။ ဤအတူပင္ ရဟန္းသည္ ဤကိုယ္မွ တစ္ပါးေသာ စိတ္ျဖင့္ ၿပီးေသာ အလုံးစုံအဂၤါႀကီးငယ္ရွိေသာ ဣေႁႏၵမယုတ္ေလ်ာ့ေသာ ႐ုပ္ကို ဖန္ဆင္း၏။ ဤကား စိတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ တန္ခိုးတည္း။ (၃)
၁၅။ အဘယ္သည္ ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးနည္း။ အနိစၥာႏုပႆနာျဖင့္ နိစၥသညာကို ပယ္ျခင္း သေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးတည္း။ ဒုကၡာႏုပႆနာျဖင့္ သုခသညာကို။ အနတၱာႏုပႆနာျဖင့္ အတၱသညာကို။ နိဗၺိဒါႏုပႆနာျဖင့္ႏွစ္သက္ျခင္းကို။ ဝိရာဂါႏုပႆနာျဖင့္ ရာဂ ကို။ နိေရာဓာႏုပႆနာျဖင့္ ျဖစ္ပြါးေၾကာင္း 'သမုဒယ'ကို။ ပဋိနိႆဂၢါႏုပႆနာျဖင့္ စြဲယူျခင္းကို ပယ္ျခင္း သေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးတည္း။ အသွ်င္ဗာကုလအား ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ အသွ်င္သံကိစၥအား ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ အသွ်င္ဘူတပါလအား ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ ဤကား ဉာဏ္ပ်ံ႕ႏွံေသာ တန္ခိုးတည္း။ (၄)
၁၆။ အဘယ္သည္ သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးနည္း။ ပဌမစ်ာန္ျဖင့္ နီဝရဏတို႔ကို ပယ္ျခင္း သေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးတည္း။ ဒုတိယစ်ာန္ျဖင့္ ဝိတက္ဝိစာရတို႔ကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးတည္း။ တတိယစ်ာန္ျဖင့္ ပီတိကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္။ပ။ စတုတၳစ်ာန္ျဖင့္ သုခ၊ ဒုကၡတို႔ကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္။ပ။ အာကာသာနၪၥာယတနသမာပတ္ျဖင့္ ႐ူပသညာ၊ ပဋိဃသညာ၊ နာနတၱသညာကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္။ပ။ ဝိညာဏၪၥာယတနသမာပတ္ျဖင့္ အာကာသာနၪၥာယတန သညာကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္။ပ။ အာကိၪၥညာယတနသမာပတ္ျဖင့္ ဝိညာဏၪၥာ ယတနသညာကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္။ပ။ ေနဝသညာနာသညာယတနသမာပတ္ျဖင့္ အာကိၪၥညာယတနသညာကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးတည္း။ အသွ်င္သာရိပုၾတာအား သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ အသွ်င္သၪၨီဝအား သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ အသွ်င္ခါဏုေကာ႑ညအား သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ ဥတၱရာဥပါသိကာမအား သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ သာမာဝတီဥပါသိကာမအား သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးရွိ၏။ ဤကား သမာဓိပ်ံ႕ႏွံ႔ေသာ တန္ခိုးတည္း။ (၅)
၁၇။ အဘယ္သည္ အရိယာတို႔ တန္ခိုးနည္း။ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ အကယ္၍ ''စက္ဆုပ္ဖြယ္၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေနလိုျငားအံ့''။ ထို၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။ အကယ္၍ ''စက္ဆုပ္ဖြယ္မဟုတ္ရာ၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ ရွိလ်က္ ေနလိုျငား အံ့''။ ထို၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။ အကယ္၍ ''စက္ဆုပ္ ဖြယ္၌လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌လည္းေကာင္း စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေနလိုျငားအံ့''။ ထို၌ စက္ဆုပ္ ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။ အကယ္၍ ''စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌ လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ့္ဖြယ္၌လည္းေကာင္း စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေနလိုျငားအံ့''။ ထို၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။ အကယ္၍ ''စက္ဆုပ္ဖြယ္၌လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္မဟုတ္ရာ၌လည္းေကာင္း ထိုႏွစ္မ်ဳိးလုံး ကို ၾကဥ္ေရွာင္၍ သတိရွိလ်က္ ေကာင္းစြာ ခဲြျခားသိကာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေနလိုျငားအံ့''။ ထို၌ သတိရွိ လ်က္ ေကာင္းစြာ ခြဲျခားသိကာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈ၍ ေန၏။
အဘယ္သို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေနသနည္း။ အလိုမရွိအပ္ ေသာ ဝတၳဳ၌ ေမတၱာျဖင့္လည္း ျဖန္႔၏။ ဓာတ္အားျဖင့္လည္း ေဆာင္၏။ ဤသို႔စက္ဆုပ္ဖြယ္၌ စက္ဆုပ္ ဖြယ္မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။ အဘယ္သို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိ လ်က္ ေနသနည္း။ အလိုရွိအပ္ေသာ ဝတၳဳ၌ အသုဘျဖင့္လည္း ျဖန္႔၏။ အနိစၥအားျဖင့္လည္း ေဆာင္၏။ ဤသို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။
အဘယ္သို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌လည္းေကာင္း စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေနသနည္း။ အလိုမရွိအပ္သည္လည္း ျဖစ္ေသာ၊ အလိုရွိအပ္သည္လည္း ျဖစ္ ေသာ ဝတၳဳ၌ ေမတၱာျဖင့္လည္း ျဖန္႔၏။ ဓာတ္အားျဖင့္လည္း ေဆာင္၏။ ဤသို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌လည္း ေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌လည္းေကာင္း စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။
အဘယ္သို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌လည္းေကာင္း စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေနသနည္း။ အလိုရွိအပ္သည္လည္း ျဖစ္ေသာ၊ အလိုမရွိအပ္သည္လည္း ျဖစ္ေသာ ဝတၳဳ၌ အသုဘျဖင့္လည္း ျဖန္႔၏။ အနိစၥအားျဖင့္လည္း ေဆာင္၏။ ဤသို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မဟုတ္ရာ၌လည္း ေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌လည္းေကာင္း စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အမွတ္ရွိလ်က္ ေန၏။
အဘယ္သို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌ လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္မဟုတ္ရာ၌ လည္းေကာင္း ထိုႏွစ္မ်ဳိး လုံးကို ၾကဥ္ေရွာင္၍ သတိရွိလ်က္ ေကာင္းစြာ ခြဲဲျခားသိကာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေနသနည္း။ ဤသာသနာ ေတာ္၌ ရဟန္းသည္ မ်က္စိျဖင့္ အဆင္းကိုျမင္၍ ဝမ္းေျမာက္ျခင္း မျဖစ္။ ဝမ္းနည္းျခင္း မျဖစ္။ သတိရွိလ်က္ ေကာင္းစြာ ခဲြျခားသိကာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေန၏။ နားျဖင့္ အသံကို ၾကား၍။ပ။ ႏွာေခါင္းျဖင့္ အနံ႔ကို နံ၍။ လွ်ာျဖင့္ အရသာကို လ်က္၍။ ကိုယ္ျဖင့္ အေတြ႕အထိကို ေတြ႕ထိ၍။ စိတ္ျဖင့္ တရား အထူးကို သိ၍ ဝမ္းေျမာက္ျခင္းမျဖစ္။ ဝမ္းနည္းျခင္းမျဖစ္။ သတိရွိလ်က္ ေကာင္းစြာ ခဲြျခားသိကာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေန၏။ ဤသို႔ စက္ဆုပ္ဖြယ္၌လည္းေကာင္း၊ စက္ဆုပ္ဖြယ္မဟုတ္ရာ၌လည္းေကာင္း ထိုႏွစ္မ်ဳိးလုံးကို ၾကဥ္ေရွာင္၍ သတိရွိလ်က္ ေကာင္းစြာ ခဲြဲျခားသိကာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေန၏။ ဤကား အရိယာတို႔ တန္ခိုးတည္း။ (၆)
၁၈။ အဘယ္သည္ ကံအက်ဳိးေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးနည္း။ အလုံးစုံေသာငွက္၊ အလုံးစုံေသာ နတ္၊ အခ်ဳိ႕ေသာ လူ၊ အခ်ဳိ႕ေသာ ဝိနိပါတိကအသုရာတို႔၏ ေကာင္းကင္၌ သြားႏိုင္ျခင္းစသည္တည္း။ ဤကား ကံအက်ဳိးေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးတည္း။ (၇)
အဘယ္သည္ ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးနည္း။ စၾကဝေတးမင္းသည္ အဂၤါေလးပါးရွိေသာ စစ္တပ္ႏွင့္ အတူတကြ ေအာက္ဆုံးအားျဖင့္ ျမင္းထိန္းႏြားထိန္းတို႔ကို အစျပဳ၍ ေကာင္းကင္ျဖင့္ (အရပ္တစ္ပါးသို႔) သြား၏။ ေဇာတိကသူႂကြယ္အား ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးရွိ၏။ ဇဋိလသူႂကြယ္အား ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးရွိ၏။ ေမ႑က သူႂကြယ္အား ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးရွိ၏။ ေဃာသိတသူႂကြယ္အား ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးရွိ၏။ ႀကီးေသာဘုန္းရွိသူ (ေမ႑ကသူေဌး, သူေဌ၊ ကေတာ္, သား, ေခြၽးမႏွင့္ ပုဏၰကြၽန္ဟူေသာ) ငါးဦးတို႔အား ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးရွိ၏။ ဤကား ဘုန္းရွိသူ၏ တန္ခိုးတည္း။ (၈)
အဘယ္သည္ ဝိဇၨာအတတ္ျဖင့္ ၿပီးေသာ တန္ခိုးနည္း။ ဝိဇၨာဓိုရ္တို႔သည္ မႏၲန္ကိုစုတ္၍ ေကာင္း ကင္သို႔ သြားကုန္၏။ ေရးျခစ္မထင္ေသာ ေကာင္းကင္၌ ဆင္ကိုလည္း ျပကုန္၏။ ျမင္းကိုလည္း ျပကုန္၏။ ရထားကိုလည္း ျပကုန္၏။ ေျခသည္ကိုလည္း ျပကုန္၏။ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ စစ္သည္အေပါင္းကိုလည္း့ျပကုန္၏။ ဤကား ဝိဇၨာအတတ္ျဖင့္ၿပီးေသာ တန္ခိုးတည္း။ (၉)
အဘယ္သို႔ ထိုထိုအရာ၌ ေကာင္းစြာ အားထုတ္ျခင္း အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပည့္စုံ (ၿပီးစီး)ျခင္းသေဘာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးနည္း။ စ်ာန္ျဖင့္ ကာမစၧႏၵကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ထိုထို အရာ၌ ေကာင္းစြာ အားထုတ္ျခင္း အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပည့္စုံ (ၿပီးစီး)ျခင္း သေဘာအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးတည္း။ ေမတၱာျဖင့္ ဗ်ာပါဒကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ထိုထိုအရာ၌ ေကာင္းစြာ အားထုတ္ျခင္းအေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပည့္စုံ (ၿပီးစီး)ျခင္းသေဘာအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးတည္း။ပ။ အရဟတၱမဂ္ျဖင့္ ကိေလသာအားလုံးတို႔ကို ပယ္ျခင္းသေဘာသည္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္ ထိုထိုအရာ၌ ေကာင္းစြာ အားထုတ္ျခင္းအေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပည့္စုံ (ၿပီးစီး)ျခင္းသေဘာအားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးတည္း။ ဤသို႔ ထိုထိုအရာ၌ ေကာင္းစြာ အားထုတ္ျခင္းအေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပည့္စုံ (ၿပီးစီး)ျခင္း သေဘာ အားျဖင့္ ျဖစ္ေသာ တန္ခိုးတည္း။ ဤသည္တို႔ကား တန္ခိုးဆယ္ပါးတို႔တည္း။ (၁ဝ)
                                           ဣဒၶိကထာ ၿပီး၏။

No comments:

Post a Comment